En onsdagkväll i gula huset på åkern

Onsdagkväll, sitter här med en macka å te. Känner mig lite frusen, har stått ute i paddocken å haft lektion hela kvällen. Men riktigt roligt, underlaget är så bra, så idag fick träningsgruppen rida en caprilli-bana. Hästarna tyckte oxå det va roligt, det riktigt sprakade om dom, så pigga va dom.

Avril har stått i hagen å ätit sig tjock idag, jobbat på skolan på fm. Då finns det ingen tid till att rida. Men igår hoppade vi lite nere på Lindberga. Hon va jättefin å duktig. Å så red jag lite på Sofies nya, fina kuse å på Marias oxå. Va riktigt svettig när allt va klart. Å kul va det.
Å så e jag ju i full gång med tämjning av gigantisk kuse. Å jättehästen är som tur e lika snäll som han är stor. Går otroligt bra, 3:e gången jag rider på han rider vi ut å travar å grejar. Mkt bra när dom e inkörda, hästarna. Det finns bara ett problem. Och det är att ta sig upp. När man inte ens når att ta tag i sadeln när man har nån som är vänlig nog att slänga upp en e det lite jobbigt. Men hittils har jag lyckats kravla mig upp. Så nästa steg är att göra han handikappvänlig, så man kan ställa honom brevid nåt som e högt som man kan klättra upp på. Men det e hemskt kul. Tror det kommer bli en utmärkt kuse. Hade vart kul å testa han i hoppning oxå, kan ju styra på vad som helst å han kan bara kliva över.

När man sen sätter sig upp på Avril efter att ha suttit där två meter över marken, känns det som å sätta sig upp på en pytteponny. Lite skillnad: 1.80 cm ardenner/halvblod och 1.60 cm nätt liten flickhäst. Men det är iaf betydligt lättare att stuva in flickhästen i en finka....

Å nu ska flickhästens ägarinna gå ner till pannrummet å fylla på mer ved, för den eldningsansvarige i hushållet behagar inte vara hemma, han är iväg på "ät å mys med SCA" som en så roligt kallade det... Sen ska jag ta på mig en pyjamas å lägga mig under det tjocka täcket å sova. Å hoppas på att slippa vakna med hjärtsnörp flera ggr inatt pga av att kära Solbritt får nervdarr och tror hon ska jaga bort allehanda inkräktare som hotar vår existens. Och hon brukar tyvärr känna extra stort ansvar att skydda hushållet när Fredrik inte är hemma och hjälper henne. Är ju kanonkul att störtvakna mitt i natten av att hundskrället far upp å skäller som tjyvarna stod i hallen med yxan i handen...Blir man väldigt lugn och fridfull av...

Dags att skrida till verket. nattinatti

Kommentarer
Postat av: Lizette Padellaro

Hej på dej!! Lizette heter jag som har hittat till din blogg. Alltid kul att "läsa hästbloggar". Titta gärna in på våran sida. Ha de bra, hälsn. Lizette

2009-02-22 @ 20:51:24
URL: http://www.cgswhataman.dinstudio.se
Postat av: Anonym

Hej Maria!! Har äntligen hittat din blogg!! Ringde och grattade pappa idag och fick den rätta adressen. HAde letat på mariamaroschka förstås.....



Allt väl med dig? Är ni hemma första helgen i mars? Vi måste hälsa på er innan vintern tar slut!! Är är det härligt idag, har snöat massos och jag har skottat ute... Hör av dig! Stor kram, Emma

2009-02-22 @ 22:30:48
Postat av: Pappa Greger

Skickar en länk om en före detta arbetsgivare till Maria.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article4477816.ab

2009-02-22 @ 23:04:50
URL: http://www.mellanbacken.se
Postat av: Pappa Greger

En länk från Göteborgsposten

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=478326

2009-02-22 @ 23:22:26
URL: http://www.mellanbacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0