Djupa funderingar en söndagmorgon...

En spark är ett fantastiskt fordon. Innan jag flyttade hit hade jag aldrig åkt spark...Är inte så många som sparkar sig fram på bara asfalten hemma i Alingsås.....Men förra vintern var det faktiskt Ida som lyckades gräva fram en gammal spark som definitivt hade sett sina bästa dagar uppe på logen. Va ju lite vingligt i början, men rätt så kul. Å förra vintern, när byvägen låg under ett tjockt lager blåis, och jag hade noll koll och sparken i stort sett höll på att falla isär, utgjorde vi en stiligt och fartfyllt par nerför backarna längs vägen...

I år har vi spikat ihop den lite, för den lutade så hemskt. Så nu går det att hållalite grand i handtaget utan att den kollapsar. Isen ligger inet lika tjock i år, tack och lov! (betydligt bättre att rida då) Men det är såndär packad snö som är alldelles blank som är utmärkt för spark. Så dom dagarna det är bra väder och jag har lite tid brukar jag låta bilen vila hemma, å ta sparken till stallet. Riktigt trivsamt. Om man dessutom tar med sig doussie eller arrak i snöre behöver man inte göra så mkt mer än styra, för då går det som bara den!

Överlag här uppe i norr tror jag bil är absolut vanligaste färdmedlet. Åsså skoter då förstås, men det är mes nöjesåkning här omkring iaf...
I tex Alingsås cyklar man, överallt. I somras, när jag cyklade till knutshemmet å grillen när jag skulle jobba, trodde vissa jag va knäpp, det va ju så himla långt! (lite drygt fyra km....) Hemma i Alingsås cyklade jag ju vart jag än skulle....Men det är kanske lite annat här....Större avstånd överlag, och alla åker buss till skolan, så man börjar redan där. Å på vintern är det inte riktigt väglag för cykel. Å inte temperatur heller för den delen...Men på sommaren skulle nog fler kunna låta bilen stå å ta cykeln ist...Är ju så himla härligt att cykla!
Eller åka spark. Åka spark tycker jag om. Särskilt när det går lite neför så man mest kan åka, å inte sparka så mkt....

Djupa funderingar såhär på söndagmorgon......

Å i förrgår när jag kom till stallet var det swimmingpool i Avrils box och även i grannen Tonics box. Härligt värre. En vattenledning hade släppt uppe i taket så vattnet stått och tok-sprutat hela natten! Så när eva skulle morgonforda hade det bokstavligt talat vällt ut vatten när hon öppnat boxdörren. Tack och lov ringde anna-lena efetr hjälp att skotta ur, så jag slapp ösa vatten hela långa dagen. Tur det inte va -29 fortfarande. Hade vi säket fått hacka loss hästarna, hahahaha, dom hade stått där i varsin isklump, fastfrusna.....Näe, stackarna hade nog inte haft nån rolig natt....Men nu är det nyspånat och härligt!

Näe, dags för lite frukost, åka bort å ta hand om underbara pållan och sen vara grillmästare hela långa vackra söndagen....Tänker på att jag tjänar pengar så jag kan åka å träna sen...

ha en underbar söndag!!!

Kommentarer
Postat av: Pappa Greger

Hej Maria. Vill bara tacka för att jag får ta del av dina filosofiska funderingar.

Själv så har jag faktiskt ägt en spark i min ungdom. Det var på den tiden som vi hade vintrar även i södra Sverige.-

Stor kram från pappa!

2009-02-17 @ 12:19:59
URL: http://www.mellanbacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0